Bloedverlies/miskraam

Bloedverlies in de eerste maanden van de zwangerschap kan verschillende oorzaken hebben. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een innestelingsbloeding: door de ingroei van het vruchtje in het baarmoederslijmvlies kan er een bloeding optreden. Ook kan het zijn dat een klein bloedvaatje op de baarmoedermond kapot gaat. Deze vormen van bloedverlies zijn onschuldig.

In de helft van het aantal keren dat er bloedverlies optreedt in het begin van de zwangerschap is er sprake van een (dreigende) miskraam.

Een miskraam is het verlies van een niet-levensvatbare vrucht. Een miskraam in de eerste vier maanden van de zwangerschap wordt een vroege miskraam genoemd. Vaginaal bloedverlies en soms wat menstruatie-achtige pijn kunnen het eerste tekenen zijn.

Het verloop van een miskraam is bij iedereen anders. Maar over het algemeen begint het met vaginaal bloedverlies dat in hoeveelheid toeneemt. Dit kan gepaard gaan met hevige menstruatiepijnen. Ook kan iemand stolsels of stukjes weefsel (baarmoederslijmvlies) verliezen.

Een miskraam is een vaak voorkomend en natuurlijk verschijnsel: bij tenminste 1 op de 10 zwangerschappen treedt een miskraam op. De kans op een miskraam neemt toe met de leeftijd. Voor vrouwen beneden de 35 jaar is de kans op een miskraam ongeveer 1 op de 10. Tussen 35 en 40 jaar eindigt 1 op de 5 tot 6 zwangerschappen in een miskraam. Tussen de 40 en 45 jaar eindigt 1 op de 3 en boven de 45 jaar eindigt de helft van alle zwangerschappen in een miskraam.

Een miskraam is veelal het verlies van een gewenste zwangerschap. Soms hebben vrouwen vooraf al geen goed gevoel over de zwangerschap, zeker als er sprake was van bloedverlies. De echo bevestigt dan het voorgevoel. Voor anderen komt het slechte nieuws als een donderslag bij heldere hemel. Terra Verloskundigen biedt begeleiding aan iedere vrouw die te maken krijgt met een miskraam.

Wil je uitgebreide informatie over een miskraam, dan is deze via onderstaande links beschikbaar.